Sitemize Hoşgeldiniz, Ziyaretçi! Giriş Kayıt Ol




Konuyu Değerlendir
  • 2 Oy - 3 Ortalama
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SIG Sauer Fabrika Turu
#11
Tam emin değilim ama Sn.Madenci yardımcı olabilir belki
 
Alıntı

#12
Dandik metalurji bilgim ile konuya dahil olayım,

Açık havada elementlere maruz kalan metaller, halk tabiri ile "işler" yani bir nevi normalizasyon ve içsel stres azaltma prosesüne tabi olurlar.
Üst yüzeylerinde bir oksit tabakası oluşsa da, bu tabaka alltaki reaktif metalin oksijen ile temasını engelleyerek paslanmayı yavaşlatır, bu sırada da metalin kristal yapısı iyice oturur.

Nasıl en iyi ceviz, uzun yıllar bekletilip çürümeden korunmuş halde yerleşmiş ceviz ise, metallerde de uzun süre çok korozyona uğramadan beklemiş metal en düzgün yapıyı verir.
En yüksek kalite silahlarda uygulanan cryo-işlemler, yani -200 dereceye kadar soğutup sonra yavaşça ısınmasını sağlamak, metalin yapısındaki irregulariteyi hızlı şekilde düzeltir, doğa ana da bunu yıllar içinde yavaş bir prosesle yapar.

Başka ve az bilinen bir örnek vereyim, formula 1 tarihinde 1.5litre ve turbo motorların izin verildiği dönemde, uygun yakıt ile 1500cc'de yaklaşık 1000 beygir güç alınıyordu. Tabii bu kadar küçük bir hacimden 4 slindir ile bu güçleri (1 yarışlık ta olsa) almak için, tamamen çalışmış ve kristal yapısı yerleşmiş motor blokları gerekmekteydi. Büyük üreticilerden birisi (reno), döküm bloklarını fabrika bahçesinde birkaç yıl yağmurun çamurun güneşin altında bekletir iken, bir diğeri de (BMW) yaklaşık 500.000 km yapmış taksilerden, yerine sıfırblok vererek takasa aldıkları yine binlerce kez ısıl döngüye girmiş çıkma blokları kullandılar.
1000 beygirlik turbo motorlar çok tehlikeli bulunduğundan dolayı, birkaç sezon sonra yasaklandılar, ve Formula 1 bir daha hiç o güç seviyelerini göremedi, ama döküm bloklar üzerine o zaman öğrenilen bilgiler ile WRC ralli şampiyonası ve sonra caddelerde çok farklı motorlar kullanılmaya başlandı.

Bu yağmura-güneşe bırakma veya 500.000deki çıkma blokları alma hikayesi çok bilinmez, ama özellikle döküm malzeme metalurjisi üzerine harika bir derstir, bizim konumuzda da ecdadımızın binlerce yıl önce bildiği ve uyguladığı bu metalurji-yada eski ismi ile demircilik yöntemlerini, şimdi ecnebilerden duyup şaşırmakta olmamız son derece üzücüdür...

Saygılarımla.
 
Alıntı

#13
Yukarıdaki bilgilerin okunması için günceldir...
 
Alıntı

#14
Sn. baris bizdeki eski nesil karbon sürgülü modeller de aradan geçen yıllarda iyice demini almış oluyormu aceba?
 
Alıntı

#15
Normalizasyon olayı, üzerinde tornalama delme tesviye vs işlem yapılmadan, demir çelik fabrikasından soğuk çekme veya sıcak haddeleme ile gelmiş ham mamüle uygulanan bir işlem. Zira dökümden sonra profil, yassı ürün veya levha yapımı, hep metalin kristal yapısında düzensizlikler getiren işlemler.

Bizim eski kızlarda karbon çelik büküm sürgüler kaynak sonrasında tava girdiği ve stres azaltma yöntemleri zaten uygulandığından dolayı, demini alması için tek yapmamız gereken arada sırada atışa götürüp sonra güzelce temizleyip terden nemden korumak, o kadar. Smile

Saygılarımla.
 
Alıntı

  


Foruma Git:


Bu konuyu görüntüleyen kullanıcı(lar): 1 Ziyaretçi