Sitemize Hoşgeldiniz, Ziyaretçi! Giriş Kayıt Ol




Konuyu Değerlendir
  • 1 Oy - 5 Ortalama
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
AR-15/M-16
#11
Piston tahrikli AR15/M16 konusu ise bambaşka bir muamma... Adams Arms, LWRI, Patriot Ordnance, Primary Weapon Systems gibi üreticilerin harici piston tahrik sistemlerini inceleyen pek çok akademik çalışma ve makale mevcut. ( ABD' de direk gaz tahrik sistemi pek çok makale Stoner' ın ko-aksiyel, INLINE, tasarım felsefesine ithafen dahili gaz tahrik pistonu, internal piston, bildiğimiz manadaki piston tahrik sistemleri ise harici gaz tahrik pistonu,  external gas piston olarak tanımlanmaktadır ). Pek çok çalışma ve makalede AR15 sistemine harici piston tahrik sistemi eklemenin çok zor bir iş olduğu konusunda fikir birliği mevcut. Aynı eksendeki elemanlardan mekanizma taşıyıcı grubuna farklı eksende yapılan müdahalenin, mekanizma taşıyıcı grubunu kendi ekseninindeki doğrusal hareketinden saptırarak mekanik tutukluk ve erken kırımlara yol açabileceği söyleniyor. Bu bağlamda önerilen şey, eğer harici piston tahrikli bir sistem isteniyorsa, AR15 üzerine ekleme yapmak yerine, sıfırdan kendi unsurları ile optimize edilmiş yeni bir sistem tasarlamak yönünde.



[Resim: A.jpg]





Piston tahrikli AR' lerde mekanizma grubunun ekseninden sapması sonucu oluşan arazlardan birisine Sn.baris MPT76/HK417 karşılaştırması konusunda değinmiş, MPT76' da buna bir çözüm üretilip üretilmediğini sorgulamıştı;


(25-01-2015, 11:10 PM)baris demiş ki: Bu da, akla pistonlu AR-10 sistemlerinin en büyük belası olan "carrier tilt" durumunu getiriyor, yani normalde gaz ile eriye itilen sürgünün, ani ve yukarıdan açılı şekilde geriye ittirilmesi ile birlikte, çelik sürgü ve komple mekanizmanın, dipçik tüpüne girip yayı sıkıştırırken, aluminyum tüpe ve alt gövdeye vurup uzun vadede hasar vermesi durumu...



[Resim: IMG_0259.JPG]



Buna karşı nasıl bir önlem alınmıştır, sürgünün çizmesi nasıl engellenir veya pistonlu AR'ların bu kronik hastalığına karşı ne yapılmıştır bol atış sonrasında belli olur, yorum yapamıyorum.


Aslında yukarıdaki fotoğrafta gördüğünüz vuruntu, bu vuruntuların neden olabileceği mekanik sorunlara karşı '' anti-tilt recoil buffer '' yani eksenden sapmayı engelleyecek şekilde mekanizma taşıyıcısının arkasına yerleşen tepme tamponları mevcut;



[Resim: img_0733.jpg]


HK417' de, dolayısı ile MPT' de bu türden bir çözüm ve uygulama yok. Bu konu başka bir yerde gündeme geldiğinde bir yetkili MPT' nin mekanizma taşıyıcısının arka kısmındaki fatura/kotun mekanizma savrulmasına engel olacağını söylemişti. Kast edilen şeyi aşağıdaki HK417 mekanizma grubunda görebilirsiniz;



[Resim: IMG_1500.jpg]



Ancak dikkatli bakıldığında bu faturanın/kotun, mekanizma taşıyıcısının ön çapı ile aynı olduğu, arka kısımdaki kot farklarının, arkaya eklenen ayrı bir fatura nedeni ile değil, arka kısımda yapılan hafifletme traşından kaynaklandığı görülecektir. Dolayısı ile HK' lar da diğer pistonlu AR' lerdeki bu eksen sapmasından muzdaripler. Aşağıda bir HK416 dipçik borusu girişi görülüyor;



[Resim: tilt1.jpg]

 

Bu duruma engel olmak için HK dipçik borularına mekanizma taşıyıcısının arka alt kenarına uzanan bir çıkıntı ekledi, aşağıda çok net olmasa da dipçik borusunun ön alt kısmındaki uzantıyı görebilirsiniz.



[Resim: vfc_spc_m4g02_m.jpg]


Ancak bu konuda asıl önerilen dipçik borusu uzantısı aşağıdaki gibi olanlar, ancak Sn.barış' ın paylaştığı fotoğrafta görüldüğü üzere bu bile yeterli olamayabiliyor;



[Resim: pws_enhanced_buffer_tube_mil_spec_gen_2_...ms_de6.jpg]




Bu ayrıntılar özellikle piston tahrikli bir AR' de gerçekten çok önemli. Çünkü mekanizma grubu bu aksamın üzerinden kayarak dipçik borusuna girip çıkıyor. Bu aksamda kullandığınız alüminyumun evsafı, montaj dişlerinin geometrisi, derinliği, açılma ve montaj kalitesi bile hayati bir öneme haiz. Bu aksamı ilgilendiren hatalar aklınıza gelmeyen zamanlarda her türlü boş kovan tahliye, fişek besleme tutukluklarına neden olur.


Netice itibarı ile baskılayıcı/susturucu uygulamaları için veya gaz tahrik sistemini kapatarak kovan bırakmama takıntılarına yönelik piston uygulamalarını anlamak mümkün, ancak ısı ve kirlenmeye bağlı tutuklukları önleme veya azaltma iddiasındaki pistonlu AR15/M16 çözümleri şahsen bana daha çok pazarlama cambazlıkları gibi geliyor... Neden mi?



https://www.nytimes.com/video/world/asia...title-area


https://www.nytimes.com/video/world/asia...-test.html





 
Saygılar
 
Alıntı
12 üye teşekkür etti:
heisenberg, FRD, ilksurfer, fuat_61, Sabri, konskript, alone61, şekerlioğlu, emre76, Simurg, PersonalDefence, alpago
#12
(13-02-2017, 02:55 PM)lupus demiş ki: Hemen hemen hiçbir yerde kaydı geçmeyen bir başka ayrıntı da, XM16E1 bakım kitlerinde verilen PL Special ( VV-L-800 ) bakım yağının bu sistemin temizlik, bakım, yağlaması için uygun bir kimyasal olmamasıydı. 1967 yılından itibaren bakım kitlerine konulan bakım kimyasalı bu sistem için daha uygun olan LSA ( MIL-L-46000 ) ile değiştirildi.

Üstad, bakım yağının değiştirilmesine neden olan,  yağdan kaynaklı,  diğer bir deyişle yağın neden olduğu sorun ile ilgili bilginiz varmı.
 
Alıntı

#13
(13-02-2017, 09:28 PM)şekerlioğlu demiş ki:
(13-02-2017, 02:55 PM)lupus demiş ki: Hemen hemen hiçbir yerde kaydı geçmeyen bir başka ayrıntı da, XM16E1 bakım kitlerinde verilen PL Special ( VV-L-800 ) bakım yağının bu sistemin temizlik, bakım, yağlaması için uygun bir kimyasal olmamasıydı. 1967 yılından itibaren bakım kitlerine konulan bakım kimyasalı bu sistem için daha uygun olan LSA ( MIL-L-46000 ) ile değiştirildi.

Üstad, bakım yağının değiştirilmesine neden olan,  yağdan kaynaklı,  diğer bir deyişle yağın neden olduğu sorun ile ilgili bilginiz varmı.


Konu ile ilgili alıntı;


Alıntı: The lubricant that was giving issues with the XM16E1 was PL Special (VV-L-800). In mid-1967, you began to see a major push to issue LSA (MIL-L-46000). LSA had originally been designed for the M61A1 Vulcan cannon, as the standard lubricants would be thrown off of the rotary mechanism as it spun up. No one had previously considered it for infantry small arms as the conventional wisdom was that it would be too thick.

VV-L-800, aslında düşük ısılarda genel yağlayıcı, koruyucu, su uzaklaştırıcı özellikler sergileyen kimyasalları tanımlayan bir standart ölçüsü. Bugün artık terk edilmiş durumda. Ancak reçine katkılı WD40 benzeri özellikler sergileyen bu kimyasalın da daha sonra kullanılmaya başlayan kimyasal gibi AR15/M16 aksamı için kalın ve tortu bırakan bir kimyasal olduğunu tahmin ediyorum.


Saygılar.
 
Alıntı
5 üye teşekkür etti:
FRD, şekerlioğlu, mtaner55, fuat_61, alpago
  


Foruma Git:


Bu konuyu görüntüleyen kullanıcı(lar): 1 Ziyaretçi